top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraAneta Dupont

Děti a cukr. Příklad jedné "vody".

Aktualizováno: 4. 8. 2020



Děti a cukr. Nekonečné téma často spojené s velkými emocemi dětí a překonávání sama sebe nás rodičů. Musím se přiznat, že sama stále hledám takový přístup, se kterým budu trvale v souladu, nebudu muset neustále bojovat sama se sebou a tím pádem budu dětem vysílat jasný signál, že teď to opravdu myslím vážně. 


Stává se mi totiž, že můj přístup se podobá jízdě na horské dráze. Někdy jsem pevně rozhodnuta (tedy alespoň si to myslím :-D), že tolerance bílého cukru pro děti bude nula. Za čas zas polevím stylem “Když budou jist zdravé jídlo, trocha cukru je nezabije”. Jenže pak se to většinou zvrtne a já zjišťuji, že toho cukru máme okolo sebe najednou víc a víc. 


Příkladem je tato “voda” Jupík Aqua. Pamatuji si, jak jsem před rokem odsuzovala maminky, které tuto slazenou vodu kupovaly dětem. Dítěti přeci stačí obyčejná voda. Jenže pak jednou kluci začali v obchodě škemrat slazený džus a já, abych nebyla tak přísná (a nemusela řešit scénu na věřejnosti), nabídla jsem jim jako kompromis tuto slazenou vodu. "Oproti tomu džusu je to lepší varianta", říkala jsem si. A kluky to uspokojilo.


Jenže pak tuto “vodu” začali chtít stále častěji, když jsme byli někde venku. Naposledy včera po cestě ze solné jeskyně. "OK, jednou týdně je to nezabije", řekla jsem si. Ale pak mi to začalo hlodat svědomí. Protože to je jednou slazená voda a pak hned chtějí další sladký. Jak člověk najdete na tu cukrovou vlnu, špatně se to zastavuje. Znám to i u sebe.


Můj rozum potřebuje podrobnější analýzu, aby něčemu uvěřil a sám sebe přesvědčil. Přišla jsem tedy domů a rozhodla se udělat si přesnou představu o tom, kolik vůbec toho cukru v této “vodě” je. 3,9g na 100ml, lahvička má 500ml. To je celkem 19,5g cukru, co ta malá děcka do sebe nalijí skoro naráz! To je jako kdyby snědly celou Tatranku (!!!), kde je 37g cukru na 100g a oplatka váží 47g. A Tatranku jsem jim přitom v obchodě vždycky zamítla, že je tam moc cukru...


"Tak to ne!", řekla jsem si. Nejsem úplný “cukr free” rodič, ale tohle plus tamto je dohromady moc. Takže vám radím. Pokud jste jako já někdy na vážkách, co ještě dítěti dopřát a co už ne, zkuste si udělat tento jednoduchý test, abyste měli jasnou představu o množství cukru v dané potravině. Někdy realita dokáže pořádně překvapit.

41 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
  • Facebook Sociální Icon
  • LinkedIn Sociální Icon
bottom of page